קליפ - קנאה רוחנית
ביאור 11 – על
"חוכמת הקבלה בהשוואה למדעים אחרים"
מה ההבדל בין הרצון לכבוד לבין הרצון לקבל יחס מהחברה?
הקבלה
לא עוסקת בשאלות האלה, אלא הן שייכות יותר לתחום הפסיכולוגיה.[17] אבל במושג הזה של יחס לחברה יש מרכיבים רבים. וכל מושג גדול אינו מבטל את המושגים
האחרים, אלא הם נמצאים בתוכו בצורה נסתרת. כמו בעלייה מרצון לרצון. שאז כל הרצונות
הקטנים נמצאים ברצון היותר גדול, אבל בצורה נסתרת, כלא נמצאים, כביכול מעדיפים את
החדש על פני הישן, הקטן יותר. אבל רצון חדש לא מוחק את הרצון הקודם. אלא משתמשים
בו, ולעיתים אפילו בצורה הפוכה. בעלייה לרצון החדש, האדם יכול לא לאכול ולא לישון
ולעסוק רק בחוכמה. ובכל זאת הוא לא מפסיק להשתמש ברצונות הקודמים. אי אפשר סתם כך
לעזוב אותם, כי הם כולם מרכיבים של הרצון, חלקים מהרצון הכללי של האדם.
ואין חשיבות לחלוקה
הזו של הרצונות: להתפאר בעיני החברה כשחקן, או להתפאר בעיני החברה כמדען. אלא
שוקלים לפי הכלים, לפי גודל הרצון. ובעל הסולם קובע, שלמדענים יש בהחלט את הרצון
הגדול ביותר מכל הרצונות של העולם הזה. הוא מבדיל בין קנאה, תאווה וכבוד, ואומר
שמה שמפעיל את המדענים היא הקנאה, שהיא הכוח הגדול ביותר. ולכן הם אלה שעובדים על
הרצון הגדול ביותר.[18]
_________________________________
[17] בעל הסולם כיבד את הפסיכולוגיה, שמתבססת על הניסיון בלבד, על מה
שמתגלה בבירור בתוך החושים. ראה על כך להלן במאמר "חוכמת הקבלה
והפילוסופיה" עמ' 214.
[18] בעל הסולם, הקדמה לפנים מאירות ומסבירות, אות ג.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה