קליפ - תהילים
ביאור 17 – על
"התנאים לפרסום הידיעות שבחוכמת הקבלה"
האם ספר תהילים
הוא ספר שמתקן או סגולה בלבד?
בספר
תהילים נמצא המאור המחזיר למוטב. ומי שקורא בו נשאר אמנם בדרגת דומם, אבל מדרגת
דומם הוא יבוא לדרגת צומח. כי הוא תלוי בספרים הקדושים ולא בסגולות. וכאן ההבדל
הוא מאוד עדין.
אדם שמקיים תורה
ומצוות בתמימות, שמאמין שמקריאת ספר תהילים לו ולמשפחתו יהיה טוב, והוא צריך לקרוא
בספר הזה מפני שהבורא ציווה. זו אינה עבודה זרה כמו חוט אדום או קמע, אלא לפי
דרגתו של האדם זו מידת הקשר שלו עם הבורא. ואחר כך מאותו ספר הוא יבוא לספרי
הקבלה. במשך הזמן הוא יראה שספר תהילים וספר "הזוהר" ו"תלמוד עשר
הספירות" הם אותו ספר. בכולם הוא קשור עם הבורא ומבקש ממנו שיעזור לו. הוא
אולי קורא בו "אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא"[29],
ולא חושב על משהו אחר חוץ מטובת עצמו, אבל הוא מבקש שהבורא בעצמו יביא לו טוב.
והיחס הזה הוא כל ההבדל בין הדת היהודית המקורית לבין יתר האמונות.
במקורה, הדת היהודית
חייבת לתת לאדם התפתחות הדרגתית מדרגה לדרגה, לפי מידת הדרישה שלו, כי הכול נמצא
בתורה. כך היה עד חורבן בית ראשון ושני, כשהמנהיגים היו מקובלים. הם חינכו את העם
בהתאם לתהליך ההתפתחות. אבל לאחר חורבן בית שני נוצרה מחיצה מבדלת בין העם לקבלה,
עד שבדורות האחרונים נעשו "פני הדור כפני הכלב"[30],
שהולכים ומחפשים כמו כלב מרחרח, איפה יש יותר רווח.
אם המנהיגים של היום
היו הולכים לפי מה שכתוב בתורה, הם היו מחנכים את העם להתפלל ולקרוא תהילים, כדי
שיהיו לו בריאות ואושר. וכך העם היה מתפתח, שהוא קשור לאותו מקור, ולא משתחווה
לחפצים מהעולם הזה. האדם היה יודע שאפשר להשיג טוב דרך התפילה. ולמרות שתפילתו
היתה "לא לשמה", והאמצעים שלו היו רק לעצמו, לא היה בחייו דבר שיסיט
אותו מהדרך.
______________________________
[29] סוכה ב ד, ג.
[30] מדרש רבה, שיר השירים, פרשה ב, פסקה לג.
[30] מדרש רבה, שיר השירים, פרשה ב, פסקה לג.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה