קליפ - כפייה וחופש בחירה
ביאור 4 - על "מהות חוכמת הקבלה"
מה ההבדל בין כלל ופרט
יש נשמות, שלפי התוכנית העליונה חייבות להגיע למטרה לפני
האחרות. למה? מפני שיש במהלך הזה תוכנית, יש בו צורך. עליהם להוביל את האחרים, או
להכין עבורם משהו. על כך, בעל הסולם לא מפרט יותר. וזה לא בהבנתנו. הרי גם את
המדרגה שנמצאים בה אנחנו אף פעם לא מבינים, לא כל שכן עליונה ממנה, אלא מבינים רק
את המדרגה התחתונה, היכן שעברנו כבר, וצופים עליה מלמעלה. אותה בלבד אפשר להבין.
החוק הזה של הפרט, הוא חוק שקיים, שקובע לאדם איך עליו
להיות, ללא שום בחירה חופשית. אלא כמו שנאמר, שהבורא שם ידו של האדם על גורל הטוב,
ואומר לו: "קח לך"[10] ואם האדם לא רוצה, מצפה לו גורל רע, שהוא עניינו.
הבחירה שבידי האדם היא רק להסכים או לא להסכים, ובדרך ייסורים הוא תמיד מסכים. אבל
הוא יכול לקצר את הדרך, ולהגיע להחלטות האלה בכוחות עצמו.
ובתוך הבחירה שיש לו, אם מבקרים את היחס של הנברא
למציאות, רואים עד כמה הוא מוגבל בהחלטתו החופשית, וביגיעתו החופשית. כדי להגדיר
היכן בדיוק נמצאת הבחירה החופשית, צריך להבין את המבנה של שליש אמצעי דתפארת, של
קליפת נוגה. עד כמה הוא מבנה דק ועדין, שנמצא בין כלים דקבלה לכלים דהשפעה,
וכביכול לא שייך לשניהם.
__________________________________________
[10] בעל הסולם מביא את פירוש
רש"י על דברים ל, יט: "ובחרת בחיים. אני מורה לכם שתבחרו בחלק החיים
כאדם האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי ומעמידו על חלק היפה ואומר לו את זה ברור
לך ועל זה נאמר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי הנחת ידי על גורל הטוב לומר את
זה קח לך" (בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, אות ד).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה