ביאור 19 - על "מהות חוכמת הקבלה"
האם יתכן שאוצר המילים בקבלה לא מספיק כדי לבטא את החוכמה?
המקובלים זהירים מאוד בשימוש במילים, מפני שאוצר המילים
שלהם נובע מתוך הרגשתם הרוחנית במדרגות העליונות. האנושות אמנם פיתחה שפה עשירה,
אבל מתוך מציאותה בעולם הזה, בלי להרגיש את העולם העליון. המקובלים לעומת זאת,
משתמשים אמנם במילון מוגבל, אבל הוא נובע מתוך הרגשתם במציאות העולם העליון. הם לא
מוצאים לנכון להשתמש ביתר המילים שרוכשים בעולמנו מתוך הטבע. הם לא רואים שהן
מחוברות להרגשה הרוחנית, שאפשר לקשור אותן, או לרמוז בהן על איזו הרגשה רוחנית.
לכן אסור לנו להחליף את המילים האלה. אלא עלינו להשתמש
באותו אוצר מילים מצומצם, ולציית לאותן מילים שבהן משתמשים המקובלים. לא כדאי
לברוח מהן, אלא ההפך, להתעמק במילים האלה, ולראות למה המקובלים משתמשים דווקא
במילים האלה ולא במילים אחרות. למרות שבכל התחומים האחרים של מחקר האדם,
בפילוסופיה, בפסיכולוגיה ועוד, יש מילים רבות שנוצרו מתוך השכל האנושי. אבל לאורך
הדרך הן לא עוזרות להביע את פנימיות האדם. כי אינן נמצאות בקשר של ענף ושורש.
מאות מילים בפילוסופיה, אין כנגדן שורשים רוחניים. כמו
למשל המילה "מטמורפוזה"[29], שהיא מילה מלאכותית, שאינה באה מענף שקשור
לשורש. אלא צריך לתרגם אותה למילה אחרת בענף שלה, שתצביע על ענף שקשור לשורש, כפי
שעושים בשפת הענפים. לכן תלמיד מתחיל חייב ללמוד את שפת הענפים של חוכמת הקבלה. כי
אפילו אדם שמכיר את העולם הזה, לא יכול מתוך ההכרות שלו עם העולם הזה, לבוא לחקירת
העולם העליון. אלא עליו למצוא תבנית נכונה של התייחסות לעולם העליון, של כלים
נכונים ומילון נכון, כדי שמצד אחד, הוא יבין מה כותבים המקובלים, ומצד שני, כדי
שיבינו אותו יתר הלומדים על העולם הרוחני.
לכן בקבלה אין טעם ללמוד מילים נוספות, חוץ מהמילים
שמשתמשים בהן המקובלים. אפילו אותם מדענים ואנשי רוח, שממציאים לעצמם שפה מיוחדת
ועשירה, עד כדי כך שאדם רגיל לא מבין, גם הם יצטרכו ביום מן הימים, אם הם ירצו
להיכנס לרוחניות, ללמוד את המילון האמיתי, שבו כל מילה דעולם הזה, קשורה לשורש
רוחני ומצביעה עליו. ולא יהיה יותר בלבול בין מילים לשורשים, שמילים דעולם הזה
יצביעו לא על שורש רוחני, אלא על תופעות כלליות שאפשר לקשור אותן או לא. אבל עניין
זה צריך ללמוד.
________________________
[29] מטמורפוזה - תופעה של מעבר מצורה לצורה, שינוי
שהצורה עוברת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה