יום שבת, 13 ביולי 2013

[6.09] האם השגת העולם הרוחני תלויה בלימוד השמות המופשטים?

ביאור 9 - על "מהות חוכמת הקבלה"

האם השגת העולם הרוחני תלויה בלימוד השמות המופשטים?


בשום מקום לא כתוב כמה שמות צריך להכיר או כמה חלקים ופרקים ב"תלמוד עשר הספירות" או בספרים אחרים צריך ללמוד בעל פה או בכתב, וגם לא כמה מבחנים יש לעבור כדי להגיע להכרתו ולהרגשתו של העולם העליון. מפני שההשגה אינה שייכת לא לכמות ידע ולא למספר דפים, אלא תלויה רק ברצונו של האדם להיכנס להרגשת השמות האלה, להזדהות עימם, לקבל על עצמו את האופי שלהם.

ולצורך זה עליו להשתוקק לברר מה הן צורות ההשפעה, ביטויים דלהשפיע, לתת, לתרום, לצאת מעצמו, לדאוג על מה שמחוץ לו, לזולת. איך הם מתבטאים בכל שם ושם, כל אותן התופעות שהן מחוץ לגופו של האדם. וכאשר האדם משתוקק לגלות משהו בצורה כזאת, נקרא שהוא רוצה לגלות את השמות הקדושים. "קדושה" נקרא השפעה. וכך לפי ההשתוקקות להשפיע, הוא מושך על עצמו את האורות המקיפים, שהם מתקנים אותו, ולאט לאט נותנים לו את התכונות האלה, את הטבע שיש בשמות. ולפיו האדם מתחיל לגלות את התופעה הרוחנית.

ורכישת היכולת הזאת לא תלויה בכמות הידע. יש אנשים שלומדים הרבה ויודעים מצוין את החומר. ויש אחרים שמשתוקקים, ולא מסוגלים להיות שקועים בלימוד, כי לבם בוער אחר הדאגה "איפה אני כלפי ההשפעה, למה אין לי יכולת להשפיע, למה לא הגעתי אליה, היכן האגו שלי, למה אני עם האגו שלי עדיין לא יכול להיכנס לכיוון הנכון?". לכן יש שלומד ויש שעובד, והם שני דברים שונים. ומי שעובד על עצמו, על הרצון לקבל שלו, על המחשבות שלו, על ההשתוקקות שלו, נקרא עובד ה', שעובד על עצמו כדי להידמות לה'.

גם העבודה הזאת נעשית מתוך לימוד, אפילו בחלקים ששייכים לחוכמה הרוחנית. אבל רק לאחר שהאדם לומד בכוונה נכונה. רק אז הלימוד מביא לו תועלת, אורות מקיפים, כפי שבעל הסולם כותב ב"הקדמה לתלמוד עשר הספירות".[16] ואם הוא לא לומד עם כוונה נכונה, גם אז הוא מגלה לאט לאט את התופעה הרוחנית, אבל כבר בדרך ייסורים. כי בכל דבר, אם האדם לא מתכוון אליו בדיוק, כל סטייה קטנה ממנו נקראת דרך ייסורים.

אפילו בלימוד ובעבודה בקבוצת חברים, רוב ההתקדמות היא בדרך ייסורים. כי האדם כמעט ואי אפשר לו לכוון את עצמו ישר למטרה. ככל שמשתוקקים ללכת בקו ישר, ההשתוקקות להישאר בקו ישר היא היגיעה של האדם. ועבודתו היא כל פעם לסטות מהקו, ושוב לרצות להחזיר את עצמו אליו.
_____________________________
 [16] בעל הסולם, הקדמה לתלמוד עשר הספירות, אות קנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה