קליפ - ביקורת עצמית קבועה
ביאור 5- על "החומר והצורה בחוכמת
הקבלה"
מהי החקירה הראשונה של האדם?
החקירה היחידה שממנה צריכים להתחיל ובה לסיים, היא חקירת
ייחודיות הבורא. אדם צריך לגלות בכל פעם את המצב האמיתי שבו הוא נמצא. וכדי לגלות
אותו, הבורא בכל פעם שולח לו הפרעות, בלבולים והסתרות שיתנגדו לכך שהאדם יראה
ויבין שהבורא הוא אחד.
האדם נמצא במצב של "אני והוא", ואין יותר. רק לו נראה המצב
הזה כעולם ומלואו, שעולם הוא מלשון העלם, הסתרה. ועל מה ההעלמה? דווקא על כך שכנגד
האדם ישנו כוח אחד, שליטה אחת. הווה אומר, שכלפי הבורא גם האדם איננו קיים ככוח
ושליטה, אלא רק הוא. והאדם הוא רק כאילו החושב, המרגיש, הקובע. הוא לא קובע משהו
בכוחו ובשליטתו, אלא בשכל שלו לעצמו.
יוצא, שהחקירות והבדיקות שהאדם עושה, הן כולן איך להגיע לבירור, שיש
לפניו כוח אחד ושליטה אחת כנגד כל ההפרעות. הוא מרגיש שיש עוד כוחות ושליטות רבים
מחוצה לו ובתוכו. שלאדם נראה שהוא קיים, ויכול, ומסוגל, שהוא עושה בטוב וברע,
כלומר שמשייך לעצמו איזו עצמאות וישות. וזה כבר לא "אין עוד מלבדו". ואם
הוא משייך עצמאות וישות לכוחות ולאנשים למיניהם, זו כבר עבודה זרה שעליה נאמר
"לא תעשה לך פסל ולא דמות".[11] כי עבודה זרה נקראת, שיש כוחות נוספים
מלבד הבורא, שהוא אחד.
לכן כל העבודה היא רק להתרכז באחד הזה, ואיך שהוא מלביש על האדם
צורות למיניהן בעבודתו עליו. ועלינו לגלות שהעבודה הזאת באה ממקור אחד. ובגילוי
שמגיע לאדם שהעבודה באה מהבורא, הוא חייב לייחס לו את כל הדברים הטובים והרעים.
ולאחר מכן לעשות את החשבון לא כלפי עצמו, אלא כלפי הבורא. היינו, שכל הגילויים
שאדם עושה הם כדי לשמח אותו. ובכך מגיעים להשתוות הצורה.
אלה כל החקירות, אומר בעל הסולם, ובהן אסור לצאת מחומר, ומצורה
המלובשת בחומר. חומר הוא האדם, רצון לקבל. צורה מלובשת בחומר היא מה שהאדם מקבל
מהבורא. זאת אומרת, אדם מקבל מהבורא את הצורות שלו, אלא שהן מתלבשות בו בצורה
הפוכה, כל עוד לא הגיע לייחד אותן אליו. ואדם שמייחד את הצורות לבורא, מגלה שהן
מתאימות לבורא, שהן דומות לצורות שאצלו. ומנין הוא יודע? הוא מקבל אז הרגשה שהוא
דומה לבורא. מעל הצורה הוא מתחיל לגלות גם את נותן הצורה. אבל גם נותן הצורה מלובש
בצורה ובחומר של האדם, ואסור להפריד ביניהם. כלומר, מחוצה לכלי של האדם אין שום
חקירה שאפשר לסמוך עליה.
______________________
[11] שמות כ, ג: "לא תעשה לך פסל, וכל תמונה, אשר בשמים ממעל, ואשר
בארץ מתחת ואשר במים, מתחת לארץ".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה