ביאור 10 - על "חוק
אחד"
פעולת
התיקון
הגם שהבירור כולו נעשה במחשבה, האדם חייב לממש את כל גילויי
הבורא עד לדרגת עולם העשיה. על ידי שמעורר על כל ייחוד עם הבורא, דבר פעולה ומעשה,
וזה נקרא, תיקון.
פעולת
התיקון הכרחי שתהיה במעשה, בדיבור ובמחשבה כאחד. והכוונה בזה, שכמו שצריכים לייחד
"ישראל, אורייתא, קודשא בריך הוא"[18] כאחד, כדי להגיע לנקודת התיקון. כך גם בתוך האדם חייבים כל הכוחות שלו, כל המחשבות
שלו, וכל המעשים שלו, להיות מרוכזים בנקודה שנקראת "ישראל".
כלומר, יש נקודה
הנקראת "ישראל", יש מעשה הנקרא "אורייתא", ויש מטרה שאיתה
מתייחדים, הנקראת "קודשא בריך הוא". והאדם שמייחד את עצמו, עם המעשה שלו
ועם המטרה, נקרא שנמצא בנקודת התיקון, במצב המתוקן.
ולזה הוא מגיע, אם
נמצא בפעולה ובמחשבה ובדיבור, כאחד. שאין במחשבה שלו משהו, ששונה מהרצון. ואין
בפעולה שלו, שלא בהסכמה עם המחשבה והרצון. ואין בדיבור שלו, שלא בהסכמה עם הפעולה,
ועם המחשבה, ועם הרצון. וכל זה כדי להדבק למטרה, לעליון, שנקרא קוב"ה. ופעולה
כזאת שנעשית בתוך האדם, נקראת פעולת התיקון. שאז אין דבר שמבדיל בינו לבין הבורא.
והתיקונים הם: בין אדם
לחברו, ובין אדם למקום. ואלה ש"בין אדם לחברו" הם האמצעים שמביאים
ל"בין אדם למקום". אבל בכל הפעולות שהאדם עושה, הוא חייב לבדוק את עצמו,
שנמצא בכל לב ונפש, בתוך הפעולה שמביאה לדבקות.
מהי הבדיקה?
הבדיקה
היא לא רק במחשבה, דיבור, מעשה, פעולה, יחס לסביבה, לחברים, לכל החיים, אלא הבדיקה
היא במה שנקרא "האדם ועולמו". איך האדם מקבל ומממש את עצמו ואת העולם.
כל אלה בזמן פעולת התיקון צריכים להיות מרוכזים עם הפעולה ועם המטרה כאחד.
"ישראל אורייתא
וקוב"ה חד הוא". ש"אורייתא", זה גם הפעולה שמביאה את האור
המחזיר למוטב, וגם האור עצמו שמחזיר למוטב. ואורייתא, היינו האמצעי לתיקון,
"בראתי יצר רע בראתי תורה תבלין"[19],
וקוב"ה כמטרה, חייבים להיות כאחד. ועד כמה שהאדם מסוגל לראות את עצמו, את
הפעולה שלו, ואת המטרה יחד, זו הבדיקה.
____________________
[18] זוהר עם פירוש הסולם, פרשת אחרי מות, אות רצט: "אורייתא
ישראל וקוב"ה חד הוא".
[19] קידושין דף ל ע"ב.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה