קליפ - תפילה
ביאור 2 -
על "ההסתר והגילוי של הבורא"
תיאור המצב בהסתר כפול
כאשר הוא מתפלל
על צרותיו ועושה מעשים טובים, אינו נענה כלל, ודווקא בעת שמפסיק להתפלל על צרותיו,
מגיעה התשובה.
כאשר הוא שב
ומתגבר על עצמו באמונתו בהשגחה העליונה, ומתקן את מעשיו, ההצלחה מפנה לו עורף,
והוא נהדף אחורנית ללא רחם.
ורק כשחדל להאמין
ועושה מעשים רעים, הוא רואה הצלחה ושלווה, ונושם לרווחה.
את כספו אינו
משיג בדרך ישרה, אלא רק בהונאת הבריות.
נדמה לו,
שההולכים בדרך הבורא הם עניים, חולים, בזויים, חסרי תרבות, טיפשים וצבועים.
נדמה לו גם,
שההולכים שלא בדרך הבורא הם מצליחנים, בריאים, בטוחים בעצמם, שלווים, חכמים, טובי
לב וחביבים.
כאשר ההשגחה
העליונה מעוררת באדם הרגשות כאלה, הוא מעדיף לברוח מהמחשבה שייסוריו באים מהבורא,
והדבר מביא אותו לאובדן אמונה, שהבורא משגיח על הנבראים. הוא מאמין, שכל מה שבא
אליו הוא רק מצד הגורל והטבע.
האדם מתפלל על צרותיו ועושה מעשים טובים - הוא מתחיל להתפלל
ולעשות מעשים טובים, כי רוצה בצורה פנימית או חיצונית להיטיב את מצבו. האדם מרגיש
מצוקה, וידיעה מסוימת ששמע, מזכירה לו שכדאי לעשות מעשים טובים, כי הם יביאו אותו
לתגובה טובה, וכך יוכל להיחלץ מהמצוקה. אבל הוא אינו נענה כלל, אלא ההפך, עושה
מעשים טובים ומקבל מהם תוצאות שליליות. ודווקא בעת שמפסיק להתפלל על צרותיו, מגיעה
התשובה. כלומר, כאשר הוא מפסיק לנסות להתקשר על ידי התשובה, על ידי החזרה לקשר עם
הבורא, אלא עוזב את הלימוד ואת החברים, ומתרחק מהחברה ומכל אותם אמצעים הכרחיים
להתקדמות. דווקא אז רואה שמצליח.
אבל כאשר הוא שב ומתגבר על עצמו באמונתו בהשגחה העליונה,
ומתקן את מעשיו, כלומר, רוצה בכל תוקף ובכל הכוח לחזור ולהיכנס לחברה, ולעשות כל
מה שבכוחו לעשות, אז ההצלחה מפנה לו עורף, והוא נהדף אחורנית ללא רחם. כלומר, מצד
הבורא, רואים יחס מכוּוַן כלפי האדם, לפי נוסחה אחרת לגמרי. האדם משתדל להתקרב,
וככל שהוא מנסה להתקרב, הבורא דוחה אותו.
ורק כשחדל להאמין
ועושה מעשים רעים, הוא רואה הצלחה ושלווה, ונושם לרווחה.
את כספו אינו
משיג בדרך ישרה, אלא רק בהונאת הבריות.
נדמה לו,
שההולכים בדרך הבורא הם עניים, חולים, בזויים, חסרי תרבות, טיפשים וצבועים. אדם
מתחיל למדוד את הסביבה שלו, להרגיש שהחברים שלו לא מספיק גדולים ולא מכובדים ולא
מתורבתים בשבילו. שאין בהם שום הצטיינות בתחומים שהאנושות מכבדת. הם לא אנשי
פילוסופיה ומדע, ולא מוצלחים בחיים, במקצוע או בעסקים.
נדמה לו גם,
שההולכים שלא בדרך הבורא הם מצליחנים, בריאים, בטוחים בעצמם, שלווים, חכמים, טובי
לב וחביבים.
כל אדם לפני שהוא עובר מחסום, תמיד חלק ממצבו הוא בהסתר
כפול. ויכול בעצמו לעורר בתוכו אותה הרגשה של ההסתר ולהבחין שהמצב הזה קיים בו.
כאשר ההשגחה העליונה מעוררת באדם הרגשות כאלה, הוא מעדיף לברוח מהמחשבה שייסוריו
באים מהבורא, והדבר מביא אותו לאובדן אמונה, שהבורא משגיח על הנבראים. אמונה היא
הרגשת הבורא, שהאדם מרגיש את הבורא כמנהיג את מצבו ואת כל המציאות.[4] ואובדן אמונה, להפסיק להאמין, נקרא להפסיק להרגיש שהבורא משגיח על הבריות. הוא
מאמין, שכל מה שבא אליו הוא רק מצד הגורל והטבע. "הגורל והטבע" נקרא חוץ
מהבורא.
_______________________
[4] בעל הסולם, שמעתי, מאמר ו: מהו, סמכין בתורה, בעבודה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה