ביאור 3 -
על "ההסתר והגילוי של הבורא"
האם אפשר להיכנס להסתר כפול גם מתענוגים גדולים?
הסתר
כפול נקרא, שהאדם לגמרי לא מרגיש את הבורא, אלא תולה את מצבו בגורל. ולא חשוב אם
התענוגים גדולים או הייסורים גדולים. כלומר, יש כלי שבבחינה א' מד' בחינות דאור
ישר, מרגיש גם את המילוי, את עצמו כנהנה יותר או פחות, או אפילו סובל, וגם את מי
שממלא אותו, את בחינת שורש שבבחינה א', את השורש, את המאציל.
ואדם צריך רק לקבוע את
היחס ביניהם כלפי הכלי, עד כמה המילוי או חוסר המילוי משפיעים על האדם לשים לב
לבעל הבית או לא לשים לב אליו, עד כדי כך שבעל הבית נעלם ממנו והוא נמצא רק בתוך
הרגשת הכלי. והיחס הזה בין כלי מלא או חסר, לבין בעל הבית שמורגש או לא מורגש בו,
הוא מצביע על רמת האדם, באיזו רמה הוא נמצא.
גם הייסורים וגם
התענוגים, שהם מעבר להרגשת בעל הבית, שיש לאדם לעת עתה, מנתקים אותו מבעל הבית.
אין הבדל בין שהאדם רואה מיליון דולר וגונב, לבין שהוא מפסיד מיליון דולר ובוכה על
שלא נשאר לו כלום בעולם הזה. בשני המצבים הוא שוכח את הבורא.
גם רופאים ופיזיולוגים
מעידים, שאין הבדל בפעולת הגוף בין אם האדם בוכה או צוחק. עבודת הגוף היא אותה
עבודה, לפי הערך המוחלט שלה. כלומר, לא חשוב אם ההתפעלות היא חיובית או שלילית,
אלא מהי רמת ההתפעלות בתוך הרצון לקבל, ששולטת באדם ומנתקת אותו מבעל בית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה