יום שישי, 29 במרץ 2013

[14.10] תיאור המעבר מהסתר לגילוי

ביאור 10 - על "ההסתר והגילוי של הבורא"

תיאור המעבר מהסתר לגילוי

האדם מרגיש את הטוב, השלווה והסיפוק הנפשי המתמיד שנובעים מהבורא. הוא מתפרנס בקלות וברווח, אינו יודע טרדה או מחלה, והוא זוכה לכבוד והצלחה בכל מקום.

   אם חסר לו דבר מה, הוא מתפלל, ומקבל מהבורא את מבוקשו תיכף ומיד.
   אם הוא מרבה במעשים טובים, הצלחתו גדלה.
   אם הוא ממעיט במעשים טובים, הצלחתו מצטמצמת.

  הוא רואה אז, שאלה המתקדמים לקראת התיקון הם בריאים, מתפרנסים היטב, מכובדים, שלווים והוא נהנה להימצא בחברתם.

  הוא גם רואה, שהאנשים שלא מתקדמים לקראת התיקון, הינם מחוסרי פרנסה, מלאי דאגות, חולים, בזויים, טיפשים, חסרי תרבות, צבועים ושקרנים, וחברתם דוחה אותו.

  הפעולות לא עוברות שום שינוי. אלא השינוי מתחולל בתוך האדם ורק כלפי עצמו, ביחס שלו כלפי השגחת הבורא. ממצב שכלל לא מרגיש את ההשגחה, דרך השגחה שנראית לו כרעה, שאם הוא למרות זאת מנסה להצדיק אותה בכל כוחו, היא נעשית השגחה גלויה. היא מתגלה לו כפי שהיא, כהשגחה של טוב ומטיב.

  ואז העולם שלו, ההתפעלות שלו, משתנה מקצה לקצה: האדם מרגיש את הטוב, השלווה והסיפוק הנפשי המתמיד שנובעים מהבורא. הוא מתפרנס בקלות וברווח, אינו יודע טרדה או מחלה, והוא זוכה לכבוד והצלחה בכל מקום. האדם מתחיל להרגיש שהכול "הולך לו בקלות".

  מכאן לומדים עד כמה השינוי הוא הרגשה פסיכולוגית, שינוי פנימי באדם, שלגמרי לא תלוי במה שקורה מחוץ לו. לוקח זמן להבין ולהסכים שרק כך משתנים. אנו חושבים שצריך לשנות את המעשים בעולם הזה. אבל הכול תלוי איך האדם מפענח, מפרש, את מה שקורה. הפירוש הזה גורם לשינוי מוחלט בהתפעלות, בהתרגשות, בהבנה, בקבלת תוכן הנעשה - מרע לטוב.

  רק על ידי גילוי המקור כפועל בכוונת "טוב ומטיב", ש"אין עוד מלבדו", שכוונתו להביא את האדם רק לטוב המוחלט, להיות כמוהו, כמו המקור עצמו, רק אז נפתרות כל הבעיות והצרות של האדם. במקום הרגשת העולם כהרגשות ומקרים רעים, על ידי היפוכה, האדם מרגיש אותם כטובים, שהם באים ממקור טוב ורק למען מטרה טובה. ואז, אם חסר לו דבר מה, הוא מתפלל, ומקבל מהבורא את מבוקשו תיכף ומיד. אם הוא מרבה במעשים טובים, הצלחתו גדלה. אם הוא ממעיט במעשים טובים, הצלחתו מצטמצמת. כלומר, השגחת הבורא נעשית גלויה, בהתאם למידת הפעילות של האדם.

  ולא כפי שמתוארת ההשגחה הנסתרת, ב"תיאור המצב בהסתר כפול", כמצב הפוך לגמרי מ"טוב ומטיב". כאשר הוא מתפלל על צרותיו ועושה מעשים טובים, אינו נענה כלל, ודווקא בעת שמפסיק להתפלל על צרותיו, מגיעה התשובה. כלומר, כאשר רוצה לעשות מעשים טובים, הוא מפסיד. וכאשר רוצה לעשות מעשים רעים, הוא מרוויח.

  אלא בגילוי הוא רואה אז, שאלה המתקדמים לקראת התיקון הם בריאים, מתפרנסים היטב, מכובדים, שלווים והוא נהנה להימצא בחברתם. הוא גם רואה, שהאנשים שלא מתקדמים לקראת התיקון, הם מחוסרי פרנסה, מלאי דאגות, חולים, בזויים, טיפשים, חסרי תרבות, צבועים ושקרנים, וחברתם דוחה אותו.

  העולם סביב האדם לא משתנה. האנשים סביבו הם אותם אנשים, עם אותם מעשים, עם אותם היחסים ביניהם וכלפי הבורא. אלא רק גילוי הבורא משנה לאדם את העולם. ואת השינוי הזה יכולה לחולל בו רק חוכמת הקבלה. כי חוכמת הקבלה, על פי הגדרת בעל הסולם, היא "סדר ההשתלשלות של הכוחות העליונים על דרך סיבה ומסובב הכפוף לחוקים קבועים ומוחלטים, הקשורים ביניהם ומכוונים לגילוי הכוח המשגיח העליון, הבורא, לאדם בעולם הזה".[14]

  העולם הזה נשאר כפי שהוא, אלא נוסף לו גילוי הבורא. הגילוי הוא אישי כלפי כל אדם והוא שמחולל היפוך בהרגשתו, מה שנקרא שהאדם ניכנס לעולם אחר. האדם לא ניפטר מהעולם הזה בצורה פיזית, אלא דרגות הגילוי של השגחת הבורא בעולמו, הן הנקראות עולמות רוחניים.

  אם הבורא מתגלה לו כטוב ומטיב במידה מועטה, נחשב שהאדם נמצא בעולם היצירה ונקרא "בינוני". אם ה"טוב ומטיב" מתגלה לו רק בכלים מתוקנים דהשפעה, נחשב שהאדם נמצא בעולם הבריאה ונקרא "צדיק שאינו גמור". ואם האדם ממשיך ומתקן את הכלים דקבלה שלו בעל מנת להשפיע, מתגלה בהם יחס הבורא אליו הנקרא "כולו טוב", ונחשב שנמצא בעולם האצילות, ונקרא לכן "צדיק גמור".

  האדם מוסיף לכלים של העולם הזה הגשמי, כלים מתוקנים, רוחניים, שבהם הוא מגלה את יחס הבורא אליו. והיחס הזה של בעל הבית, שקודם היה נסתר ועכשיו מתגלה, הוא נקרא "גילוי אלקותו לנבראיו בעולם הזה". ובמידה שאדם מגלה את היחס הנכון והאמיתי של הבורא אליו נקרא שהוא עולה בדרגות של העולמות, מהמצב שהוא נמצא בו כרגע ועד למצב אין סוף.

  כל העולמות הם גילוי השגחת הבורא לנברא, בכלים שאותם הנברא מתקן כדי לגלות את יחס הבורא אליו. וב"גילוי אלקותו לנבראיו בעולם הזה" הכוונה, שהאדם נשאר בהרגשה הגופנית שלו, ומאחוריה הוא מגלה את יחס הבורא כלפיו. והיחס הזה נקרא השגחת הבורא עליו. כלומר, כל מצבי ההסתר והגילוי הם רק כלפי האדם. הם מצבים פנימיים ואישיים שלו בלבד. ובאדם בלבד תלוי באיזה עולם הוא נמצא.
________________________


[14] על סדר ההשתלשלות ראה המאמר "מהות חוכמת הקבלה" בעמ' 144.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה