ביאור 5 - על "השגת ייחוד הבריאה"
התגלות המחשבה - בהשגת
המטרה
ידוע, ש"סוף מעשה במחשבת תחילה", כלומר הפעולה והתוצאה ממנה, נמצאות כבר במחשבה הראשונית. בדומה למי שרוצה לבנות בית ומצייר אותו במחשבתו, ובכך הוא קובע את מטרתו. על סמך מטרה זו, הוא משרטט את תכנית הבנייה, כדי שהמטרה, ששם לו ליעד, תוכתר בהצלחה.
כך גם במבנה העולמות: לאחר בירור התכלית, מתבאר, שכל סדרי הבריאה, בכל
הגילויים שלה, מוגדרים מראש אך ורק בהתאם למטרה, שעל פיה תתפתח האנושות, ותתעלה
בתכונת ההשפעה עד שתהה מסוגלת להרגיש את הכוח המשגיח העליון, כמו את הזולת.
תכונת ההשפעה נרכשת על ידי האדם באופן הדרגתי, כמו מדרגות של סולם, שהאדם
עולה בהן, בכך שמתגבר עליהן, בזו אחר זו, עד שמגיע להשגת מטרתו. ודע, שהכמות
והאיכות של מדרגות אלה נקבעות על ידי שתי מציאויות:
א. מציאות
החומר הגשמי - נקראת סדר התגלות האור העליון מלמעלה למטה. כלומר מן המקור הראשון,
שממנו נחצבה כמות של אור היוצא ממהות הבורא. אותו האור עובר הֶסתרים, הסתר אחר
הסתר, עד שנוצרת ממנו מציאות גשמית ובריות גשמיות.
ב. מציאות
השכל העליון - לאחר ההשתלשלות מלמעלה למטה, מתחיל סדר העלייה מלמטה למעלה, שהוא
מדרגות הסולם, שעליו מתפתחת האנושות, כאשר היא מטפסת ועולה, עד שמגיעה למטרת
הבריאה.
שתי המציאויות, על כל מקריהן ופרטיהן, מבוארות בחוכמת הקבלה.
בכל מדרגה ומדרגה
ישנה כל ההשתלשלות מלמעלה למטה, היינו ההסתרה, וגם הגילויים, ההתגלות מלמטה למעלה.
זאת אומרת, כל מדרגה כוללת את מה שקיים, ממנה ועד אין סוף, ואת מה שקיים, ממנה
ולמטה עד הנקודה התחתונה ביותר.
בכל מדרגה יש את כל ההסתרות מאין סוף
ועד אליה. כלומר, מורגשים בה בכוח כל "האחוריים" שיש ממנה ועד אין סוף.
והם אותן הדרגות, אותם הרצונות, אותם התיקונים, שהאדם יצטרך לעשות. ומאותה מדרגה
ומטה, נמצאות כל המדרגות שהאדם עבר בדרכו. והן גילוי השכל האלוקי, שהאדם קונה אותו
לעצמו כשכל חדש.
המדרגות עצמן הן דומם. הן התנאים
שנמצאים כנתונים פנימיים וחיצוניים סביב האדם, שפוסע על המדרגות. והנשמה צריכה
להרגיש אותם כתנאים פנימיים וחיצוניים שלה, כתנאים של גילוי והסתר. תנאים של
גילוי, הם אותם תנאים שהאדם עובר עד מדרגתו הנוכחית, ורוכש אותם כפנימיים. ותנאי
ההסתר הם אותם תנאים חיצוניים, ממדרגתו הנוכחית ולמעלה עד אין סוף, שהאדם עדיין
צריך לרכוש ולהעביר אותם לפנימיותו.
אבל האדם, שבנוי מחומר של רצון לקבל,
איך הוא פוסע על המדרגות? איך הוא רוכש מדרגה אחר מדרגה? הוא קולט בתוכו את טבע
המדרגה, ומעתיק אותו על הרצון לקבל שלו, שמקבל את צורת המדרגה. האדם, הרצון לקבל
שלו, נמצא במדרגה מסוימת, מדרגה חיצונית כלפיו, ועל ידי עבודה כנגד הרצון לקבל,
בשיפור הרצון לקבל, ביגיעה לרכוש את טבע המדרגה, הוא רוכש על עצמו את הצורה של
המדרגה.
האדם לא רק הופך לגורם הפעיל בכל
מדרגה ומדרגה, אלא רוכש מהתנאים וההתגלויות של אותה מדרגה, נרנח"י, שללא
השגתם, המדרגה איננה אלא תנאים בלבד. ואם האדם נכנס לאותם התנאים, ועובד עם הרצון
לקבל, ביגיעה נגד הרצון לקבל, לקלוט את תנאי המדרגה ולהפוך אותם לצורת הבורא באותה
מדרגה, הוא מקבל אותה צורה פי תר"ך פעמים יותר מזו שהיתה במדרגה עצמה. כלומר,
כפול האיברים, הרצונות, היגיעות, שנתן כדי לרכוש את המדרגה.
ולכן צריך להתייחס לכל העולמות כאל
דרגות הכנה שנמצאות בטבע, שקיימות מחוץ לאדם, בתנאי בלבד, בכוח, ולא בפועל. בדומה
לאדם בעולם הזה, שמחליט לסדר, לשפר, לתקן את תכונותיו הפנימיות, כלפי צורה שקבע
לעצמו כצורה מתוקנת. והוא מתקדם כלפי הצורה הזאת בשלבים, מתוך שלוקח את כל
הנסיבות, את כל התנאים והתכונות שלו, ומתקן אותם בצורה הדרגתית. הצורות שהוא עובר
נמצאות בו בכוח. כי מובטח שחייב לעבור אותן, מתוך הטבע שלו, מתוך התנאים
ההתחלתיים. אבל הן לא קיימות בו לפני שמימש אותן על עצמו.
וכך גם המדרגות העליונות, העולמות
העליונים כולם, מחוץ לאדם הם קיימים רק בכוח, רק כתנאים בעלמא. ורק האדם שמתקן את
עצמו רוכש את המצבים האלה, בונה אותם בפועל, בצורתם המוחשית. כל המדרגות וכל
המצבים קיימים רק כלפי האדם המשיג, כלפי האדם המבצע, שבונה את המדרגה כלפי עצמו
מרשימות, מתנאים. ואי אפשר לדבר על מדרגות שלא כלפי עצמו, כי הן קיימות רק כתנאים
בעלמא.
אם כך, למה לכל הנשמות יש אותן
המדרגות? מפני שכל הנשמות מקורן מנשמה אחת כוללת, הנקראת אדם הראשון, שנשברה
בהדרגה, כלומר, איבדה את המסך על הרצון לקבל המתוקן עד שנעשה לרצון מקולקל.
ובנפילתה, בירידה ההדרגתית של הרצון לקבל, נבראו כל דרגות השבירה. ולאחר שהמציאות
הזאת הסתדרה, והחלה להיתקן בחיצוניותה, היינו, החלה יציאת העולמות, אז גם העולמות
יצאו והסתדרו משבירת העולמות, במדרגות משלהם. וכלפי הנשמה, העולמות האלה קיימים רק
בתנאי שהנשמה מקבלת את צורתם.
וכך יוצא, שכל המדרגות של העולמות,
וכל המדרגות של הנשמה, שחייבת לרכוש את צורות העולמות, הן מדרגות זהות. שכל מדרגה
כוללת את התנאים שהנברא רכש מלמטה עד אליה, ואת התנאים ממנה עד אין סוף, שעדיין
נמצאים בהסתרה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה